Feliratkozás az RSS csatornára

Miért izgalmas játék a zengi-bongi varázsolda?

 

 

Mert csodák történnek közben. Olyan gyerekek, akik percekre bírnak csak leülni, megtapasztalják, milyen az, amikor nyugton ülnek, és hasukon egy hangtál rezeg. Vagy mennyire szép hangja van, amikor megüti. Milyen érzés, amikor a mozgásával irányíthatja karmesterként a többieket.

Vagy az olyan gyermek, aki nem mer megszólalni, társaihoz fordulni, elragadhatja a legbrutálisabb hangú vihargépet, és ő maga lehet a vihar! Sosem felejtem el azt az átszellemült tekintetet, amelyet egy kislány arcán láttam! A beszéd helyett a hang….mint kifejezőeszköz! És megtanulhatja, hogy semmi nem megy egyszerre. A hangtálat nem könnyű megfogni, megütni, de megéri megtanulni!

Furcsa dolog, hogy itt együtt van a négyéves, meg a nyolcéves! De képzeljétek, az itt nem számít. Négyévesünk csacsog, talpraesett, és ha kell, finoman üti meg a hangtálat.

A nagyobb segít a kicsinek bebújni a takaró alá, ha jön a vihar! Lehet jókat játszani, mesélni, szaladgálni, közben érdekes hangszereket kipróbálni.

És ha a szülő visszajelzi a változásokat, akkor meg külön hasznos, hisz ezeket tudjuk beépíteni a folyamatba. Nem is hiszik el a szülők, mekkora probléma, ha egy gyermek zárkózott, szorongó. Az iskola nemcsak a tantárgyak bebiflázásáról szól, hanem a társas kapcsolatok működtetéséről. És az élet is. Tehát még időben vagyunk…kezdjük ezzel!

A hiperaktív gyermek pedig megtanulja kicsit visszafogni magát, kordában tartani magát. Ha mindig csak olyan tevékenységeket végez, ahol a fizikailag lefárad, akkor nem is adunk lehetőséget az efféle tanulásra neki.

Fontos információ lehet az is, ha egy gyermek a bekötött szemes játékban más irányba indul el, mint ahonnan a hang jön. Ezeket mind megfigyelve, megbeszélve érhetünk el terápiás hatást, a gyermek meg jól szórakozik közben!

Érdemes megtapasztalni. Jelenleg folyik a tanfolyamom, de indulhat a későbbiekben is. Ha intézményében szeretne ilyet, keressen meg!

Egervári Lilla

művészet-és szocioterapeuta, Peter Hess hangmasszőr

 

Bővebben...

Mitől lesz egy folyamat terápiás?

Zengi-bongi varázsolda hangtálas csoportom 6 gyermekkel folyik. Ez az első olyan csoport, ahol csak fiúk vannak. Siserehad, és nem könnyű!

A hetedik alkalom volt a választóvonal. Ennyi időre volt szükség ahhoz, hogy a kis csapat megszokja egymást, a szabályokat, és felszabadultan játsszon. Ne féljen a hangtálaktól sem, meg merje ütni. Végre tudnak már kicsit egymásra figyelni, kivárni. Most kezdődik igazán a folyamat!

Persze, mindig akad olyan, hogy valamelyik gyereknek rossz napja van. Nem érdemes ezekből hosszútávú következtetést levonni. Kisebb gyerekeknél még nagyon sok a befolyásoló tényező, hogy adott időben hogyan érzi magát. Sok minden közrejátszik ebben: hogyan aludt, hogyan ébredt, időjárási front, vita valamelyik szülővel, stb...

De mitől is lesz ez a játékos csoport tulajdonképpen terápia? Hát attól, hogy a szülőkkel időről-időre beszélünk néhány szót a tapasztalatokról. Van-e változás otthon, a csoportban? Adott játékban, feladatban hogyan reagált a gyermek...Ezeket egyeztetve hasznos információkhoz jutunk, mely otthon is és a csoportban is felhasználható. Nyomon követjük a változásokat, regálunk rá, beépítjük tapasztalatainkat a folyamat tervezésébe.

Fontos lépés ez, talán szülőként is nyújt egy másfajta gondolkodási mintát. Hogyan lehet indirekt eredményeket elérni? És ami tanulságos számomra is:

türelem, türelem és türelem!

Még magam is megdöbbentem, hogy a hetedik alkalom hozta azt, amit vártam. Minden csoport más és más. Tudomásul kell vennem. És így van ez szülőként is a gyerekekkel.

Ugyan él bennünk az összehasonlítás, de el kell fogadnunk, hogy

minden gyermek egyedi.

Egyedi az a tempó is, ahogy beilleszkedik valahova. Nehéz elvárásmentesnek lenni, valljuk be!

Együtt tanulunk tehát. Terapeuta és szülő, szülő és terapeuta, valamint gyermek és az összes résztvevő....Zengi Bongi 3

Bővebben...

A hangtálakról

A Peter Hess terápiás hangtálak kiváló minőségű bronzból készülnek, amit a tradícók szerint további fémekkel ötvöznek. Az ötvözetből először egy vastag korongot öntenek, amiből kovácsolással alakítják ki a hangtálat. Egy hangtál készítésén 4-6 kovács dolgozik. A nyersdarabot akár százszor is izzítják és hűtik, míg eléri a kívánt hangot, formát. A végén kézzel simára esztergálják a felületet. Peter Hess mérésekkel biztosítja a hangtálak minőségét. Amelyek nem felelnek meg a szigorú előírásoknak, azok nem kaphatják meg a Peter Hess védjegyet. A hangtálak hanspektruma nagyon széles lehet. A Különféle testtájékhoz különféle tálakat alkalmazunk. Méretben is többfélék a tálak, van kisméretű készlet és nagyméretű készlet. A testtájékok szerint a legnagyobb méretű tál a medence tál, majd az univerzális vagy ízületi tál, szívtál és a fejtál a legkisebb méretű. A legnagyobb méretű medencetál a legmélyebb hangú, hangtartománya 100-1000 Hz között mozog, az ütőtől is függően. Súlya 1500, 2000 grammos.

Az univerzális vagy ízületi tálnak már a neve is jelzi, hogy széles a hangspektruma. Nagyon intenzívek a rezgései és az egész testre képesek hatni. Hangtartománya 100-2800 Hz közé tehető, súlya 900-1000 gramm.

A szívtál magasabb hangjai a szív és a hát felső területeit szólítják meg. Méretétől függően 200-1200 Hz-es frekvenciatartományt mutat. A kis szívtál súlya 600-650 gramm, a nagy szívtál kb. 1300 gramm.

A hangmasszázs végén alkalmazzuk a legmagasabb hangú zentálat vagy fejtálat, hogy visszahozzuk páciensünket a relaxált állapotból.

A hangtálak hangja aszerint is más, hogy milyen ütővel ütjük meg. Vannak keményebb és puhább ütők, méretük szerint kicsi, közepes és nagy méretűek. Gumisbevonatúak, filces végűek.

A hangtálakat óvni kell savtartalmú folyadékoktól, sós közegtől. Mindig tisztán kell tartani és be lehet vonni vékonyan kókuszolajjal.

Bővebben...
Feliratkozás az RSS csatornára

Hogyan segítsük szülőként a számfogalom kialakulását?

 

Hogyan segíthetjük szülőként a számfogalom kialakulását gyermekünknél?

Jó pár éve foglalkozom óvodáskorú gyermekek fejlesztésével.
Újabban feltűnt, hogy a gyerekek számára mennyire nehéz a mennyiségek mutatása a kezükön.

Ezért is szoktam két dobókockát használni a társasjátékozáskor, hogy a mennyiségeket össze is  kelljen adni. Az egyik dobókockán a számjegy van, a másikon a pöttyök. Így már a számjegyet is gyakorolhatjuk.
Azt is tanulnunk kell, hogyan kell lépni a társasjátékozáskor.  Az egyet akkor mondjuk, amikor már léptünk egyet. Ezek számunkra egyértelműek, de óvodás gyermekeinket bizony ezekre meg kell tanítani. Sokuknak nincs szinkronban a számlálása a lépéssel. A mennyiségek mutatása nem könnyű a gyerekeknek. Már az ujjak sorban nyitogatása sem megy mindenkinek. Hogyan mutatjuk a négyet? Melyik ujjunkat nyitjuk ki, csukjuk be? Praktikus dolgok ezek, és jó kis koncentrációt és motoros ügyességet igénylő feladatok.  És elmagyarázhatjuk, hogy más országokban másképp mutatják pl. az egyet, vagy a négyet. Mi a négynél a hüvelykujjunkat csukjuk be, mert azt egyszerűbb. Ha mondjuk, négyhez hármat kell adni, akkor a gyermek négyet mutat az egyik kezén, és ne hagyjuk, hogy a másikon mutasson hármat! Ez rossz módszer, nem segíti a gyermeket a számfogalom kialakításában, elmélyítésében. A hármat úgy adja hozzá, hogy a becsukott ujja ( az ötödik) legyen az egy, aztán a másik kezén a kettő, három. Mert akkor már helyesen mutatja a végeredményt, és ez így fog rögzülni: 4+3=7

Lehet, hogy a Kedves Szülőnek ez eszébe sem jut, ezért szeretném felhívni rá a figyelmet!

 Jó közös játszást kívánok!

 

Bővebben...

Szuper játék!

"Kinetic sand" (mozgó homok) egy fantasztikus játék, amivel elvarázsolhatod a gyermeked! Ha nem szereti a kézügyességet igénylő játékokat, ezt próbáljátok ki! Úgy viselkedik, mint a vizes homok. Kíválóan formázható, elvágható, darabolható. Használhattok sütiformákat, de várépítő elemeket is a homokozójátékból. Lehet színes és natúr színben kapni.

Nehezen kapcsolatot teremtő gyermekkel kiváló kapcsolatteremtő eszköz. Lehet tortát, palacsintát sütni. Vagy állatkákat formázni. Vagy lapos formába vastag szívószálat nyomni, amibe beleragad a homok, és kifújni.

Ezzel a szobában is lehet homokozni, csak egy fiók kell hozzá, vagy egy lapos doboz, aminek van teteje. Ha ebbe rakod, nem szóródik ki, és a végén egyszerűen ráteszed a tetejét, és elrakod. Jutalomként is funkcionálhat! Szuper móka! Emellett nagyon jól fejleszti a kézügyességet, finommotorikát.

A közelgő karácsony miatt is ajánlom: Válasszatok olyan ajándékot, amivel együtt lehet játszani!

Legyetek újra gyerekek! :)

 

Bővebben...

Miért válnak zsarnokká a gyerekeink? - könyvajánló

 

A szerző olyan témát boncolgat, mely napjainkban egyre fontosabb. Egy jelenségre hívja fel a figyelmet, melynek végeláthatatlan társadalmi következményei lesznek...
Egy jelenségre, melyen csak mi változtathatunk — szülők.
Belegondoltunk-e már, mi történik, ha gyermekeinket nem szocializáljuk? Ha nem fordítunk energiát arra, hogy közösségi embereket neveljünk belőlük?
Ha nem tiszteli a felnőtteket, csak „kiszolgáló személyzetként" tekint rájuk?
Ajánlom mindenkinek ezt a könyvet, aki szeret tépelődni: Jól csinálom-e? Aki mer gondolkodni róla, hogyan változtathatunk.
És minden pedagógusnak kötelező olvasmányként!
Michael Winterhoff praktizáló német gyermekpszichiáter több évtizedes tapasztalatait írta meg. Elemzi a lehetséges okokat és kiutat mutat, példát ad a változtatás módjaira is.

Dialóg Campus Kiadó 2011. 2012.

 

 

Bővebben...
Feliratkozás az RSS csatornára

Képzőművészeti terápia

kiSCSOPORTOS FOGLALKOZÁS

5-10 éves gyerekeknek

VEZETI: EGERVÁRI LILLA GYÓGYPEDAGÓGUS, MŰVÉSZET-ÉS SZOCIOTERAPEUTA

„FESS, ALKOSS, GYARAPÍTS….”

  • Az alkotás során a gyermekek kifejezőeszközöket kapnak a vizuális kultúra eszköztárából
  • Felszabadulnak, megnő a kreativitásuk
  • Megszabadulnak a szorongásaiktól
  • Az alkotó folyamatban átalakíthatóak a lelki sérülések lenyomatai
  • Empatikusabbak lesznek egymással
  • Nő az önbizalmuk
  • Egy sor részképességük észrevétlenül fejlődik

Elköteleződni 10 alkalomra szükséges, hogy a csoportfolyamat kialakulhasson.( Ára: 30  000 Ft )

Érdeklődni, jelentkezni: 70/7766969  vagy Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

e-mail címen

Első alkalom: 2017.október 4. (szerda) 16 óra

Helyszín: FELZÁRKÓZUNK ALAPÍTVÁNY (NEVELÉSI TANÁCSADÓ)

2013 Pomáz, Mátyás király u. 4.

Bővebben...

Gondolatok szülőknek

„Nem létezik szabálygyűjtemény, amely biztosan megóv attól, hogy nevelési hibákat kövess el és ha mégis szakvéleményt kérsz a gyerekeddel kapcsolatban, nagy óvatossággal kell meghallgatnod. Azonban az a tapasztalatunk, hogy azok a szülők, akik következetesen próbálják mélyen megismerni gyereküket, sok eredménytelen próbálkozást tudnak megspórolni. A hiba, amit elkövethetsz, az hogy engeded az aggodalmat beavatkozni a gyermekeddel való kapcsolatodba… A spirituális gyereknevelés alaptörvénye: ismerd meg a gyermeked. Ha megismered, megnyugszol. A megismerés tapasztalatból: hallásból és látásból kell, hogy fakadjon, nem pedig döntésből, osztályozásból, kategorizálásból… A tisztánlátás  és aztán cselekvés helyett, a szülők megpróbálják a helyzetet analizálni és a hibát megtalálni. Ahelyett, hogy a szívükkel konzultálnának, hagyják, hogy más emberek véleménye és álláspontja irányítsa őket…”

(Hugh és Gayle Prather: Spirituális gyereknevelés)

Amíg gyermekünket csak mi neveljük, addig viszonylag „könnyű” dolgunk van. Amikor bekerül óvodába, iskolába, akkor már mi szülők is, egy csomó társadalmi elvárásnak akarunk megfelelni.
Bővebben...

Témaválasztásról röviden - művészetterápia

Amikor ismerkedem egy csoporttal, akkor a legegyszerűbb témáktól haladok a bonyolultabb felé, ismerkedem a csoport és az egyes gyerekek képességeivel. Alkalomról-alkalomra haladva figyelem, hogy melyik gyereket mivel lehet megfogni, átlendíteni ha megtorpant, ösztönözni, ötletet adni. Ilyenkor mérem fel, hogy milyen képességeket kell tudatosan fejleszteni az egyes gyerekeknél. Fontos, hogy a téma ( inspiráció) érdekes legyen, lehetőséget  adjon a fantázia kibontakoztatására.

 

A gyerekek kedvenc témái (korosztálytól is függ) a környezetük, (ház, utca, táj stb.) állatok, (madarak, lepkék stb.), növények (fák, virágok stb.) emberek, gyerekek, mesék, álmok stb. Számtalan a lehetőség.

Én egy adott témát a lehető legtöbbféle módon szoktam feldolgozni, mert az nagyon inspirálja a gyerekeket, és amikor már a művészi kifejezés többféle eszköze a birtokukban van, akkor nagyon kreatívan hat ez rájuk. A csoport ereje is sokat számít, mert mindegyik gyereknek más elképzelése van a megjelenítésről, és egymás ötletei ösztönzőleg hatnak. Fontos a pozitív hozzállás, hogy egymás ötleteit, megoldásait ne minősítsék. Ez közelebb visz az egymás elfogadásához, az empátia fejlődéséhez.

 

Bővebben...